
Aan het begin van een nieuwe website of bij het opnieuw lanceren van een bestaande website, is er de definitie van de doelen. Bij het werven van nieuwe klanten komen we er keer op keer achter dat de mensen met wie we praten niet helemaal duidelijk zijn over wat er met een bedrijfswebsite kan worden bereikt. Vooral ambachtslieden of beroepsgroepen die het in het verleden zonder internet hebben gedaan, begrijpen de voordelen of de verbanden van online marketing nog niet.
Vooral eigenaren van een bestaande website kunnen zich achteraf afvragen:
- Waren er destijds doelen voor mijn website gedefinieerd?
- In hoeverre zouden deze doelen kunnen worden bereikt?
- Moet de website aangepast worden?
- Zijn mijn doelen veranderd?
- Moet ik een nieuwe wordpress website laten bouwen?
Bij het maken van een nieuwe website moeten in het begin de volgende belangrijke vragen worden gesteld:
- Wat wil ik bereiken?
- Welke middelen zijn voor mij beschikbaar?
- Hoeveel tijd heb ik hiervoor?
- Hoe bereik ik mijn doel?
Vergroten
Een website moet de externe perceptie van uw bedrijf, een merk of een product op internet vergroten. Dit betekent hoe goed een website gevonden kan worden op het World Wide Web. Dit wordt vaak de zichtbaarheid van de website genoemd. Hoe goed wordt mijn lokale service gevonden door de zoekers? Hoe goed scoort mijn website in de zoekmachine van Google? Als het belangrijkste doel voor u de vindbaarheid van uw bedrijf is, is een goedkoop webvisitekaartje met uw contactgegevens in de meeste gevallen voldoende.
Meer klanten
U wilt meer nieuwe klanten winnen en het bestaande klantenbestand uitbreiden. Het doel is om bezoekers naar uw website te trekken als potentiƫle nieuwe klanten. Wilt u dat de bezoeker van uw website direct contact met u opneemt, u belt of het contactformulier invult?
Meer verkopen
Voor de meeste ondernemers is het uiteindelijke doel het verhogen van de omzet van het eigen bedrijf. De investering in de online aanwezigheid moet tegelijkertijd ook winst opleveren. Bezoekers van de website zijn bedoeld om producten te kopen of diensten te gebruiken. Een goed ontworpen website kan je hierbij helpen.
Klanten behouden
Behoud klanten met een online aanwezigheid. Je biedt klanten toegevoegde waarde. In de vorm van interessante informatie in de vorm van tekst, beeld of filmpjes. Of klanten kunnen rechtstreeks contact opnemen met het bedrijf. Bied de klant oplossingen. Het primaire doel hierbij is het opbouwen en onderhouden van een positieve relatie met uw klanten.
Goederen of diensten
Met een website heeft u de mogelijkheid om uw goederen of diensten wereldwijd online te presenteren. Door middel van animaties of films kunnen producten nader en actueel worden gepresenteerd. Besparing van gedrukte catalogi of winkelruimte.